De trein van blended learning is een achtbaankarretje

De trein van blended learning is een achtbaankarretje geworden. De trein van blended learning tufte de afgelopen jaren rustig voort. Met de komst van nieuwe online leerplatforms en leermanagementsystemen werden steeds meer wagonnetjes aangehaakt. Early adapters boden hun trainingen aan met online elementen. De klanten vroegen, in het kader van innovatie, ook vaker om traditionele sessies in dure externe locaties te vervangen door nieuwe vormen van (online) leren.

ride at a carnival, symbol photo for leasure, thrillSinds de afgelopen maand blijkt dat de trein omhoog liep op een achtbaan en dat deze nu met donder en geweld naar beneden raast op weg naar de eerste looping. Trainers met uitsluitend een traditioneel aanbod van klassikale face to face sessies hebben tot september geen of nauwelijks opdrachten meer. Zij kunnen hun aanbod, kwaliteit en kennis nu niet meer verkopen en hebben de trein gemist. Trainers die al waren ingestapt zien hun investering razendsnel rendement opleveren. 

Wat nu? Door eerst stil te staan bij jezelf (Webinar 1), daarna goed te luisteren naar de klantvraag (Webinar 2) en vervolgens deze om te zetten in een E-learning Journey (Webinar 3), kom je bij het onderdeel techniek. Het aanbod van platforms voor zowel e-learning, virtual classrooms als webinars is groot. Het bouwen van een omgeving vergt kennis en vaardigheden van een digitale omgeving. Daarbij gaan de ontwikkelingen in deze platforms zeer snel. Is dat allemaal bij te houden en werk je dan nog vanuit je talent?

Het is goed om te weten wat de mogelijkheden zijn, maar de techniek is altijd ondersteunend en nooit leidend.
Je ziet nu dat bij veel online-meetings en ook trainingen Young male contractor renovating house and working on laptop in repairable apartmentnog veel aandacht wordt besteed aan de techniek (KUN JE ME HOREN?). De aandacht voor een goede inrichting is nog maar beperkt, terwijl hiermee de aandacht juist komt te liggen op het leren en de interactie. 

Je kan als je de trein gemist hebt, nog wel opstappen op een tussenstation en gebruik maken van de kennis van de early-adapters en hun platforms. Daardoor kan je zo snel mogelijk je klanten informeren dat je de trainingen kan laten doorgaan en ondertussen vanuit een situatie van genereren van omzet de keuze maken om zelf te bouwen of te laten bouwen.